Fools

Hari demi hari kita meningkat dewasa. Hari demi hari perubahan kecil berlaku pada diri kita. Sama ada menjadi lebih baik atau lebih teruk. Kita yang pilih.

Keadaan tak jadi apa yang kita nak dan kita dapat apa yang kita perlu. How ironiknya bila keperluan bukan kehendak kita.

Kita berjalan menempuhi pelbagai halangan dan cabaran. Inginkan seseorang untuk memahami but we do knows yang memakai kasut itu adalah kita.

All in all, we all alone.

Kau berjalan mencari kebahagiaan berjumpa pelbagai ragam manusia mengubah diri mungkin menjadikan aku lebih baik dan mungkin tidak. Well, it depends how you look at the situations you're in. 

Perjalanan yang aku tempuhi sangat mencabar. I do knows, ada yang sentiasa menghulurkan tangan bila aku jatuh dan menyediakan bahu bila aku ingin menangis tapi sebab perkara yang lepas aku susah untuk meluahkan perasaan dan ceritakan masalah aku.

For others, aku ni seorang yang suka senyum dan ceria selalu. To be honest, its your choice nak senyum atau ceria. Kau cuma kena ubah fikiran kau je. Jujur aku teringin nak meluahkan masalah aku dekat orang but I couldn't.

Bila ramai yang tinggalkan kau seterusnya biarkan kau jalani hidup kau seorang diri, kau rasa apa? kau akan meluahkan masalah kau pada orang? Absolutely no! Dan bila ada orang yang berada disisi, kau janggal untuk meluah sebab nak meluahkan sesuatu tu payah bagi kau. Mana taknya, pendam bertahun-tahun. Tiada siapa yang peduli. Jatuh bangun kau sendiri. Bila nak meluahkan pada orang? Tak reti sebab dah biasa. Biasa pendam seorang diri.

Dah biasa tapi still sakit dan payah

Bila dah biasa bersendirian tiba-tiba pula ada orang masuk dalam hidup kau menjadi orang yang penting. Apa kau buat? Mestilah kau ingin jadi yang terbaik untuk dia, Tapi bila jadi yang terbaik itulah yang menyakitkan. Kau nak dia acknowledge kau. Kau nak dia anggap kau orang penting juga. Then, muncullah 'insecure' dalam diri kau. 

"Aku ni macam mana?"
"Aku okay tak?"

Berharap kau dapat jawapan yang dapat hilangkan insecure kau pada diri sendiri tapi kau sendiri tak pasti apa jawapannya.

Mungkin. 

"Aku terima kau, cacat cela kau"

Sebab kau takut ditinggalkan. Mana taknya, kau pernah ditinggalkan.

Last sekali, you put your own happiness in theirs. Dia tak ada macam tak lengkap hidup.

Pernah satu malam, kau fikir kenapa kau hidup kalau hidup kau macam ni? miserable. Kau tak jumpa kebahagiaan sebenar. As time goes by, kau nak jadi perfect pada mata orang, Kau nak jadi yamg terbaik pada mata orang tapi ia amat menyakitkan kau. Orang penting kau tak fikir pasal diri kau. Langsung.

So, kau mula fikir pasal diri kau instead of fikir pasal orang penting kau.

You be yourself.

Bila jadi diri sendiri ramai yang tinggalkan kau because of who you are. Mana taknya, sometimes bila kita jadi diri sendiri tanpa sengaja menyakitkan hati orang. Then, they decide whether to leave you or accept you for who you are.

At this point, its hurt so much but you let it be because the right ones always stayed. 


Things happen. These people leave us or don't love us or don't get us or we don't get them and we lose and we fail and we hurt each other.

Life must go on.

Kau bukan hidup untuk orang penting tu, Jadi kau distract orang penting itu dengan belajar rajin rajin mengejar impian menjadi psychologist. 

Kau ingin tahu kenapa orang tu bertindak begitu dan begini. Apa punca dia sakit. kenapa dan kenapa. Cuba memahami sebab kau tak dapat memahami orang yang tinggalkan kau.

Things become difficult when kau semakin membesar mula memikul tanggungjawab. Memikirkan masalah kewangan. Memikirkan masalah ekonomi negara yang menjejaskan kau. Memikirkan soal agama yang kau anuti yang kini di salah tafsirkan sebagai pengganas.

Hidup tak semuanya mudah. Tapi kenapa kau hidup? Kau mula mencari identiti diri. Ketenangan yang kau cari, kebahagiaan yang kau ingin kecapi. 

Hari berganti hari tapi keadaan tetap sama. Kau memakai kasut kau tapi ingin orang memahami kau. Kau ingin mencari ketenangan sedangkan kau tahu siapa yang perlu dicari terlebih dahulu.

Dengan erti lain, kau tertipu dengan permainan kau sendiri.

Kau tertipu dengan perasaan kau. Dalam diam kau pergi mengejar dunia sedangkan kau tahu dunia semakin tenat. You can counting when this world will end, soon. Its getting near.

How easily we fool ourself without we knowing.

Semua segala permasalahan kita, rintangan, halngan, cabaran dan ujian yang kita hadapi. Kita sendiri tahu dimana ingin mencari kekuatan untuk harunginya tapi we decide to fool ourself. Tenggelam dengan perasaan sendiri.

How weak we aare?

Too weak for not knowing anything.

No comments: