Dua sisi

Bila kita ada masalah, kita selalu rasa kita punya masalah lah paling besar dari dia. Setiap manusia ujiannya berlainan. Tapi yang kita kena selalu ingat, setiap ujian nilainya sama.

Apa maksud nilai ?

Maksud nilai di sini adalah Allah tidak akan membebani hambaNya sesuatu yang melebihi kemampuan kita. Jadi, terang-terang Allah bagitahu yang kita sebenarnya mampu.

Statement "beban aku lagi berat dari dia" tak wujud bila kita pandai bersyukur untuk setiap perkara yang Allah bagi. Hari ni kita rasa masalah kita berat, tapi percayalah bila kita mula dengar masalah orang lain, kita akan rasa bersyukur untuk masalah kita.

Kita selalu nak menang dalam suatu argument. Dari sisi kita, kita akan kata argument kita patut menang. Dari sisi yang lagi satu pun tak ada bezanya. Sedangkan kalian sama-sama tidak tahu apa yang ada dalam hati masing-masing, apa situasi masing-masing. Allah lebih tahu itu hakikatnya.

Sebab tu nabi ajar, bersangka baik. Sebab apa? Sebab inilah. Sebab bila kita bersangka buruk kita terlupa cerita kita ada dua sisi. Bukan cerita kita je. Bukan sakit kita je. Bukan payah kita je.

Bila Allah uji kita, bukan kita je yang terasa diuji, bahkan orang keliling kita pun akan turut rasa diuji. Kenapa aku cakap macam ni?

Tengok, bila kita diuji, kita mula rasa down, kita rasa stress. Mulalah kita nak tolak semua orang yang ada dikeliling kita sebab kita perlukan masa untuk diri kita sendiri. Bila kita menolak orang keluar sebentar dari hidup kita, mereka yang paling rapat dengan kita adalah yang paling terasa. Jadi itu ujian untuk mereka juga.

Betul, mereka tidak akan faham apa yang kita rasa tapi itu tak bermakna rasa sakit mereka kerana kita cuba menolak mereka tu adalah tidak real.

Bila kita bergaduh dengan seseorang, kita akan dwell past kalian bersama. Dari A sampai Z kita akan ungkit. Mulalah kita akan keluarkan ayat yang kurang baik. Itu ini kita kata dekat dia. Kita salahkan dia 100% sampai kita terlupa siapa yang izinkan semua masalah itu ada. Sampai kita terlupa orang yang kita salahkan tu adalah manusia yang ada perasaan juga seperti kita.

Allah pesan dalam Al-quran, bila ada masalah, sabar dan kerjakan solat. Point dia sekarang, sabar. Bila kita ada sabar, kita takkan lekas menyalahkan orang. Kita akan cepat reflect dekat diri kita balik. Kita akan cuba reflect masalah tadi kepada diri kita balik, cuba perbaiki diri kita balik.

Kadang orang akan kata , "kau ni berkali-kali ulang kesalahan yang sama" . Aku tahu ayat ni selalu buat kita berputus asa nak perbaiki diri kita. Tapi percayalah, kadang-kadang kita perlu terjatuh berkali-kali untuk bangun dan jadi lebih gagah. Abaikan apa yang dia kata, anggap itu satu batu loncatan untuk kita lebih gigih berubah. Anggaplah Allah sedang menghantar seseorang supaya kita lebih bersemangat.

Ingat, hidup kita ni sentiasa ada dua sisi. Sisi kita dan sisi orang dikeliling kita. Sebelum menuding jari kita pada salah orang lain, baiklah kita audit diri kita dulu.

No comments: