Kawan.

Assalamualaikum.


Semua ada kawan kan? kan? Hm. Kawan korang tu jenis yang macam mana? Yang selalu pinggirkan korang ke? Yang tak ada bila korang susah? Yang betrayal kita? Hm. Kita masing masing jadi yang terbaik bukan? Walau mungkin tak tercapai kata 'terbaik' di mata orang.

Kalau nak jadi kawan- just act like one. Tapi, definisi kawan berbeza bagi setiap orang. Sesetengah orang berpendapat, seorang kawan perlu ada bila kita susah, seorang kawan perlu kongsi makanan dengan kita, seorang kawan perlu contact kita setiap hari. Satu sebab kenapa muncul ''Kau kata kau kawan baik aku tapi..."

Sebelum mempersoalkan sesempurna mana kawan kita ada, bukan ke kita patut tanya diri dulu? Sejauh mana sempurnanya kita sebagai kawan? Betul ke kita selalu ada time diorang susah? Betul ke kita faham diorang 100%?  Yakin semua masalah dia luahkan kepada kita? Mungkin kita je rasa kita selalu ada time dia susah, jadi kita menuntut balik- "Kau patut ada time aku susah sbb aku dulu ada time kau susah."

Bukan kawan ni macam cinta? Memberi tanpa meminta. Tapi, boleh ke kita memberi tanpa meminta sedikit pun? Sedangkan cinta selalu datang dengan selfishness?

Kita sendiri boleh fikir, perasaan remeh temeh boleh merosakkan hubungan yang bertahun itu berbaloi ataupun tidak. Kalau perkara yang bertentangan dengan agama dia lakukan- betulkan secara baik. Dan gaduh dengan kawan yang berlainan jantina yang belum lagi halal buat kita sangatlah tak berbaloi.





Kalau dah anggap dia sebagai kawan baik, bukan ke kita patut terima kelebihan dan kekurangan dia sebagai manusia? Hodoh cara dia ketawa, hodohnya cara dia berjalan. Dan semua yang di tak boleh ubah dan taknak ubah- bukan ke kta patut terime semua tu? Cara dia cakap macam bajet, Cara dia excited gedik nak mamposs. Cover cunn dowh dia ni- Kalau kita anggap dia sebagai kawan baik bukan ke kita patut terima semua tu sebab dia sebab tu sebahagian dari diri dia? Ada benda yang kita tak boleh ubah dan kita tidak boleh minta tolong orang lain ubah. Kalau rasa tak boleh terima dia seadanya kenapa kita panggil diorang 'kawan baik'  then kutuk cara dia, rupa dia, badan dia. Boleh ke kita panggil 'kawan' kalau kita buat 'kawan' kita insecure dengan diri sendiri?

Dan kepada yang ada masalah- kalau kita bergantung seratus peratus pada perhatian manusia, kita akan kecewa kalau dia tak ada. Tak boleh nak harapkan kawan time kita susah. Masing masing ada life problem yang sedang diselesaikan. Semakin meningkat usia, semakin ramai orang yang kita jumpa. Istilah 'kenalan' akan muncul dan istilah 'kawan' makin special. Luahkan kepada Dia, Sebab Dia sentiasa ada.




Cr : 247

No comments: